„Zenéje akkor a leghatásosabb, mikor úgy hangzik, mintha amatőrök játszanák, és amikor olyan, mintha improvizáció lenne, s nem végigkomponált zenemű” – írta Ives művészetéről egyik esszéjében a tekintélyes zenetörténész és komponista, David Schiff. Azért idézem itt ezt a számomra fontosnak tűnő megállapítást, mert az SWR Vokalensemble Stuttgart új felvételét illető ambivalens érzéseimet talán segíthet kifejezésre juttatni. Távol legyen a felvételtől az a vád, hogy értéktelen munka lenne – mind a művek elrendezése, mind az interpretáció koncepcióval bír, professzionális és nem nélkülözi a tanulságokat sem. De ambivalens érzéseim talán pont a koncepcióból, a professzionalizmusból és a tanulságosságból erednek. Néhány pillanat kivételével hiányzik a közvetlenség, a nyersesség, a rizikó, mindaz, ami Ives művészetét nem csak a maga korában, de még ma is oly „experimentálissá” teszi.
Jó, hogy szembesülhetünk a korai és tökéletesen konvencionális 42. zsoltár valamint a radikális 90. zsoltár közötti esztétikai szakadékkal, kár viszont, hogy minden ugyanazzal a távolságtartó, kiegyenlített hangütéssel szólal meg. Jó, hogy a tökéletes intonáció és szólamvezetés plasztikussá teszi Ives harmóniai gondolkodásának merészségét, de kár, hogy többnyire a gesztuális gazdagságról való lemondás lesz ennek az ára. Jó, hogy egyáltalán elővették a szerző kevésbé ismert portréját: az egyházi komponistáét, de kár, hogy az az esztétikai sokrétűség, ami e zsoltárokban is ott szunnyad, nem válik eléggé érzékelhetővé, és hogy a – mégoly originális – kántor alakján nem tűnik át eléggé a forradalmár, az üzletember és a próféta arca is.